Kamis, 26 November 2015

Acupuncture & Terapi CAM Lain Menjadi Semakin Popular

Acupuncture & Terapi CAM Lain Menjadi Semakin Popular

Pernah tertanya-tanya berapa ramai orang yang menggunakan saluran penyembuhan yang berada di luar bidang perubatan konvensional? Ternyata, jumlah itu semakin meningkat dengan pesat di sini di Amerika Syarikat, semakin ramai orang menemui manfaat menggunakan pelengkap dan alternatif perubatan (CAM), seperti akupunktur, urut dan kiropraktik. Sama ada digunakan sebagai teknik yang berdiri sendiri atau sebagai tambahan kepada perubatan konvensional, ia adalah jelas bahawa terapi ini, ada yang berakar umbi dalam tradisi purba, tidak ke mana-mana.

Pada Disember 2008, Pusat Kebangsaan Komplementari dan Alternatif Perubatan (NCCAM) dan Pusat Kebangsaan untuk Statistik Kesihatan mengeluarkan penemuan baru mengenai penggunaan Amerika 'terapi CAM. Penemuan datang daripada Penyiasatan 2007 National Health Interview (NHIS). Bahagian CAM kajian mengumpul data dari 23.393 orang dewasa yang berumur 18 tahun atau lebih dan 9417 kanak-kanak berusia 17 tahun ke bawah, memberikan wawasan ke dalam pelbagai demografi.

Menurut kaji selidik itu, kira-kira 38 peratus orang dewasa (kira-kira 4 dalam 10) di Amerika Syarikat dan kira-kira 12 peratus kanak-kanak (kira-kira 1 dalam 9) menggunakan bentuk tertentu (s) CAM. Terapi termasuk dalam kajian ini adalah akupuntur, ayurveda, biofeedback, kiropraktik, latihan pernafasan dalam, terapi berasaskan pemakanan, terapi tenaga penyembuhan, homeopati, hipnosis, urut, meditasi, terapi berasaskan pergerakan, produk semulajadi (herba, enzim, dan lain-lain) , tai chi, teknik tradisional penyembuhan (Botanica, Shamanisme), yoga, dan lain-lain lagi.

Anda mungkin telah melihat trend ini menunjukkan dirinya dalam atau di sekitar kawasan anda sendiri. Malah, ia mungkin telah wujud di mana anda tinggal untuk beberapa waktu sekarang. Sebaliknya, anda boleh tinggal di kawasan yang anda akan perlu memandu selama sekitar 30 minit hingga tiga jam untuk mencari, berkata, ahli akupunktur yang terdekat. Bagi orang yang tinggal di bandar-bandar dan bandar-bandar yang penuh dengan peluang penyembuhan pelengkap dan alternatif, seperti Asheville, NC, perkhidmatan akupunktur adalah agak mudah didapati. Dari bandar-bandar besar seperti Seattle ke bandar-bandar kecil seperti Asheville, akupunktur dan lain-lain perkhidmatan seperti tidak berada di semua luar biasa. Malah, seseorang itu boleh mencari pelbagai besar pengetahuan dan kepakaran sekitar ini dan teknik CAM lain. Banyak kawasan di antara Seattle dan Asheville masih belum menangkap lagi, tetapi anda boleh bertaruh bahawa trend itu tidak lama lagi akan sampai kepada mereka ke tahap yang tertentu juga.

Ketersediaan dan pelbagai pengamal perubatan alternatif cenderung untuk meningkatkan lebih banyak kawasan yang diberi ruang untuk tuntutan itu, dan dalam sebuah negara di mana lebih ramai orang kini beralih kepada terapi ini setiap tahun, perkhidmatan tersebut menjadi lebih meluas tidak kira di mana anda tinggal. Sama ada ia homeopati atau akupunktur, Asheville NC atau Nashville TN, ia menenangkan untuk mengetahui bahawa bandar-bandar besar tidak adalah satu-satunya dengan begitu banyak pilihan untuk perubatan sampingan dan alternatif. Dan, seperti terapi CAM mendapat penerimaan luas dalam komuniti saintifik dan perubatan, dan dengan perkembangan komunikasi dan pengetahuan melalui teknologi seperti Internet, skop kaedah ini hanya boleh melebar, satu fenomena yang seolah-olah amat perlu dalam menghadapi kenaikan penjagaan kesihatan dan kos insurans. Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai akupuntur, mencari pembekal tempatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar