Jumat, 27 November 2015

Hidroterapi dan Rawatan Naturopathic

Hidroterapi dan Rawatan Naturopathic

Rawatan naturopathic dan hidroterapi dua terapi yang berbeza. Walau bagaimanapun mereka memuji antara satu sama lain jika digunakan dengan berkesan oleh seorang profesional mahir. Hidroterapi adalah aplikasi luaran air kepada badan manusia keseluruhan atau sebahagian daripadanya untuk tujuan terapeutik. Ia biasanya boleh didapati sebagai sebahagian daripada terapi spa dan telah berkembang ke dalam bentuk yang berasingan rawatan.

Rakyat telah bermandikan mata air panas (sejuk dan badan-badan air) sejak permulaan sejarah bertulis. Kolam hidroterapi Kontemporari adalah kecil, cetek, kolam renang yang dipanaskan. Ada yang bulat dan menggunakan jet untuk membuat pusaran air di sekeliling; yang lain adalah segi empat tepat. Air biasanya berklorin, dan kealkalian semulajadi air paip kadang-kadang dikurangkan sehingga air adalah neutral.

Kelebihan utama hidroterapi berkaitan dengan keapungan dan pemanasan atau penyejukan. Tubuh manusia tenggelam dalam air sehingga disokong. Otot memerlukan pakar hanya sebahagian kecil daripada usaha biasa untuk mengekalkan postur normal di dalam air. Seorang pesakit yang terlalu lemah untuk memindahkan anggota badan yang cedera atau pemulihan tanpa bantuan mungkin dapat melakukan pelbagai pergerakan dalam kolam hidroterapi. Mangsa polio dan penderita paraplegik boleh mendapat manfaat yang besar daripada bentuk terapi fizikal.

Badan boleh panas atau disejukkan dengan menggunakan air yang agak panas atau sejuk. Air panas pada mulanya merangsang, tetapi kemudian menggalakkan bersantai otot. Ia mengurangkan kesakitan dan memperbaiki peredaran darah, meningkatkan nada otot, mengurangkan bengkak selepas kecederaan, dan mengurangkan kesakitan otot. Terdapat tiga cara asas untuk memohon air. Badan atau bahagian yang tenggelam di dalamnya, seperti dalam pelbagai jenis mandi; air boleh dicurahkan atau disembur pada, seperti dalam mandi, atau air yang boleh digunakan oleh bahan penyerap seperti kompres kain kasa atau span.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar